Lennundussektorist on pidevalt kuulda jutte koondamistest, streikidest, ettevõtete keerulistest olukordades ning mõnikord ka pankrottidest. Pikaajalise investorina tekib küsimus, kas sellest sektorist võiks kasvu leida.
- Euroopa suurim odavlennufirma lõikab kasu kütuse madalast hinnast. Foto: epa
Hiljutine teade Estonian Airi tegevuse lõpetamisest oli jälle üks näide, kui keeruline on lennundussektor. Seda ilmestab ka Ernst & Youngi analüüs, mille järgi lennundusturg küll kasvab, kuid ettevõtetel on raske kasumeid teenida. „Alates 2004. aastast kuni 2014. aastani on lennundussektori käive suurenenud 369 miljardilt dollarilt 746 miljardi dollarini, kuid stabiilset kasumit pole suudetud saavutada. Kasumimarginaalid on üliõhukesed 3 protsenti,“ seisis analüüsis. See näitab, et väljavaated võivad olla üsnagi ähmased.
Euroopa suurimad keerulises olukorras
Hiljuti teatas Euroopa suurim lennufirma Lufthansa, et tühistab ligi 1000 lendu, kuna personal on asunud streikima. Lufthansa töötajad on ka varem streikinud tööandja pensionitingimuste tõttu.
Oktoobris teatas Air France KLM, et kavas on suurkoondamine, kuna läbi kukkusid kõnelused pilootide produktiivsuse suurendamiseks. Lennufirma kavatseb 2017. aastaks koondada 2900 töötajat ehk 14 protsenti kõigist enda töötajatest. Kui Air France KLMi juhtkond kogunes asja arutama, tormasid vihased töötajad neile kallale ja see on üldsegi ime, et juhatus eluga pääses.
Paremini on hakanud käima Scandinavia Airlinesi (SAS) käsi. Ettevõte oleks 2012. aastal pankrotti läinud, kuid tänu ümberkorraldustele ning ametiühingute nõusolekutele suudeti lennufirma kuristiku äärelt tagasi tuua ning kasvama panna. Hiljuti teatas SAS, et käivitab 15 aasta suurima värbamiskampaania ning tööle võetakse sadu uusi töötajaid. SASi aktsia on aastaga tõusnud ligi 50 protsenti.
Ka Soome Finnairil on viimastel kuudel hakanud paremini minema, kuna kolmandas kvartalis kasvatati käivet ning reisijate arvu. Aktsia on alates augustist tõusnud 45 protsenti.
Alternatiiv investorile – odavlennufirmad
Investorid võivad leida kasvu odavlennufirmadest. Minu radarile on sel aastal sattunud Ryanair, mille aktsia on aastaga kasvanud peaaegu 70 protsenti. Lennufirma reisijate arv kasvab, sama teeb ka aktsia, mis sel kuul tõusis rekordkõrgele. Huvitav on ka Norra odavlennufirma Norwegian Air Shuttle, mille aktsia on aastaga tõusnud 35 protsenti. Silmanurgast olen jälginud ka EasyJeti, mille aktsia on võrreldes eelmise aasta novembriga kerkinud 15 protsenti.
Viimasel aastal on lennufirmasid soosinud suure languse teinud naftahinnad. Kuid vaatamata sellele on lennundus siiski keeruline sektor, sest seda mõjutavad regulatsioonid, terrorirünnakud, vulkaanipursked ja epideemiapuhangud. Kui naftahinnad peaksid hakkama tõusma, on üks risk lennundussektoris taaskord juures. Vaadates üldist lennunduse käekäiku, siis investorina eelistaksin odavlennufirmasid.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.